מאיר נטיף: "תהליך העבודה שלי הוא אינטואיטיבי והוא מסע של חיפוש וחקר של האני שלי, תהליך בו אני מנסה לגעת בחוויה נסתרת וחמקמקה שאין לה הגדרה וניסוח."

כאשר ראיתי את עבודתו יוצאת הדופן של הצייר מאיר נטיף, "דמות מלכה מצרית", אשר צוירה על ידו ב-1984, משהו בי עצר, נשנק וכמו קפא בזמן.

הציור החזק הזה, הכחול-ניאון המסוגנן, הותיר אותי פעור-פה.

לרגע נקשרתי בזיכרוני למעין בת-כלאיים: משהו שבין גרייס ג'ונס (בגירסה בהירה יותר) המשולבת בדמות מלכה קשוחה, דומיננטית, דיווה אדירה.

הכחול העוצמתי לא עזב אותי, היכה במחשבותיי ללא רחם והותיר בי משקעים של מחשבה ורגשות.

כאשר חקרתי ציורים אחרים של נטיף, גיליתי אף בהם עולם אדיר ושוקק של כוח, של דיוק, של סימטריות אל מול א-סימטריות, והדמויות אשר בהם כמו דיברו אליי – דרך הציור – במילותיהן שלהן: אמיצות, ברורות מאוד, כמו-פילוסופיות.

לאחרונה זכיתי לראיין את נטיף (יליד 1955) והתוצאות לפניכם.

דורון בראונשטיין: איך אתה מגדיר את האמנות שלך, מאיר?

מאיר נטיף: אני לא מגדיר את האמנות שלי, אני משתדל ליצור אותה. אני מצייר ציורים והם ההגדרה של האמנות שלי.

בראונשטיין: מה פירוש המילה "אמנות" בעיניך?

נטיף: אין לי הגדרה או פירוש למילה "אמנות". יש לה אני מניח אין ספור פירושים.

בראונשטיין: למה אתה יוצר אמנות?

נטיף: אני מצייר כיוון שזה צורך קיומי עבורי, צורך שמימשתי מאז ומעולם. הציור ותהליך הציור הוא במידה רבה המוליך והמקשר ביני לבין העולם.

בראונשטיין: האם לדעתך קיים הבדל בין אמנים שלמדו אמנות באופן "מסודר", ממסדי, לבין אמנים אוטודידקטים? ומי, לדעתך, בסופו של יום, טוב יותר?

נטיף: אני מניח שיש אמנים טובים שלמדו ואמנים טובים שלא למדו ולהיפך.

בראונשטיין: מהן ההשראות שלך?

נטיף: ההשראות שלי רבות ומגוונות. לפעמים מראה מסוים, לעתים חפץ, או צורה, או השראה דמיונית שאינה ניתנת לפיענוח. בוודאי שההשראות שלי מוטענות בהשפעה וזיכרון של אמנים שהם חלק מה-DNA האמנותי שלי.

בראונשטיין: מהו המסר שאתה רוצה להעביר בעבודות שלך?

נטיף: אין לי מסר ואם הוא קיים אני לא יודע עליו.

בראונשטיין: איך היית מתאר את תהליך העבודה שלך?

נטיף: תהליך העבודה שלי הוא אינטואיטיבי והוא מסע של חיפוש וחקר של האני שלי, תהליך בו אני מנסה לגעת בחוויה נסתרת וחמקמקה שאין לה הגדרה וניסוח.

בראונשטיין: היכן היית רוצה להציג יותר מכל?

נטיף: בכל מקום שמגיע אליו קהל מתעניין.

בראונשטיין: מהו זיכרון הילדות הכי חזק שלך, והאם לדעתך הוא משפיע – ולו באיזשהו אופן – על העבודה שלך כיום?

נטיף: זיכרון הילדות הכי משמעותי שלי הוא הבית בו גדלתי. בית עם זיקה ליופי, אסתטיקה, מוזיקה, תיאטרון, קולנוע, אופרה, לתרבות בכלל. אין ספק שזה המטען החזק ביותר שאני נושא עימי ושעיצב את מי שאני היום.

בראונשטיין: עם איזה אמן בינלאומי היית רוצה לעבוד יותר מכל?

נטיף: אין לי רצון כזה.

בראונשטיין: האם לדעתך קיימת 'אמנות נשית', וזאת לעומת 'אמנות גברית'?

נטיף: אני לא חושב שיש אמנות גברית או נשית. ישנם אלמנטים או סממנים גבריים או נשיים מובהקים שעושים בהם שימוש גברים ונשים כאחד בהתאם לאופיים. דהיינו יש גברים נשיים כשם שיש נשים גבריות.

בראונשטיין: אם היית יכול לבחור ליצור אמנות בישראל, בניו יורק או בברלין, היכן היית בוחר לעשות זאת?

נטיף: בכל מקום שיש נגישות לאמנות.

בראונשטיין: האם לדעתך כאשר אמן יוצר אמנות, דרושה לו מידה מסוימת של אנוכיות?

נטיף: אנוכיות זו תכונה אנושית שאינה תלויה בעיסוק, גם לא באמנות. מספיק צורך עז ליצור וכל שאר התכונות פחות חשובות ומשמעותיות.

בראונשטיין: אם היית יכול להיפגש ולשוחח עם אדם אחד – שאיננו כבר בין החיים – מי זה היה, ומדוע דווקא הוא?

נטיף: במאי כמו פליני או בילי וויילדר מכיוון שמסקרן אותי להבין איך פועל הראש של אדם שיוצר חיים ומצליח לחבר את כל הקצוות לכדי יצירה שלמה ועשירה כמו יצירה קולנועית שאוצרת בתוכה את כל האמנויות ונקודת המוצא לכל התהליך נמצאת אצלו.

בראונשטיין: מה היית לוקח איתך לאי בודד?

נטיף: לא הולך לשם.

בראונשטיין: האם אתה מאמין באלוהים, בגורל או במזל?

נטיף: אני מאמין במה שיש.

בראונשטיין: ולסיום, האם לדעתך טראומה אישית משפיעה על אמן – אולי אף עד כדי כך שהיא הופכת את האמנות שלו לטובה יותר?

נטיף: כדי שאוכל ליצור אני צריך להתנתק מהסביבה ומרעשי הרקע. אולי מכיוון שאני עוסק ביצירה שלי בחיפוש אחר מקום או מציאות אחרת מרוחקת מכאן ומעכשיו. אני מניח שיש אמנים שיכולים או משתמשים בטראומה כמנוף ליצירתם. כשאני בסערת נפש אני לא יכול ליצור.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s