ליזה זברסקי: "אני מציירת כי אני חייבת להגיב למציאות, להגדיר את עמדתי ביחס אליה וגם כדי לא להיות גרגר חול בזרועותיה."

בעבודותיה רבות הקסם והחיות של ליזה זברסקי, קיים מימד על-זמני.

לעתים אני חש כאילו עבודותיה אינן מן המאה ה-21 כלל וכלל, כי אם, לדידי, מן המאה ה-16, והן יצאו מן הכוח אל הפועל על ידי אחד מהציירים הגדולים, הנפיליים, של העת המכוננת באמנות ההיא.

יש בציוריה עומק עז-מבע, פרקטיקה חזקה ויצרית, וגם כשהיא עוסקת בדמויות מוכרות, לכאורה יומיומיות, היא נוסכת בהן מורכבות יוצאת דופן, אם תרצו, מעין "חיים חדשים", פרונטאליים, ריאליסטיים עד כאב מכמיר לב.

זכיתי לאחרונה לראיין את זברסקי (ילידת 1980) והתוצאות לפניכם.

דורון בראונשטיין: איך את מגדירה את האמנות שלך, ליזה?

ליזה זברסקי: תמיד היתה לי בעיה להגדיר דברים, ואני חושבת שהימנעות מהגדרות נותנת לדברים את החופש להיות כפי שהם, להשתנות לפי הלך הרוח בלא חשש להישאר לא משויכים לזרם מסוים. אני רק יכולה לומר שאני תופסת את עצמי כמספרת סיפורים, ואולי יוצרת שירים אילמים, כי יש משהו מאוד מילולי בעבודותיי, לא רק בגלל היותן פיגורטיביות, אלא בגלל הנרטיב שהופך כל ציור לפרק מתוך "ספר" גדול יותר, שאני מקווה לא לסיים אף פעם. הייתי קוראת לזה שפה.

בראונשטיין: ספרי לי על התערוכה המתעתדת שלך בבית יד לבנים בראשון לציון: מהו הנרטיב העיקרי בתערוכה זו?

זברסקי: לתערוכה בבית יד לבנים בראשון לציון שתיפתח ב-2.7.20 ותסתיים ב-1.10.20 קוראים "על המפתן". המפתן מבחינתי מסמל את מצב הביניים. אולי כמו קו האופק המפריד בין שמים לארץ, המפתן הוא שמפריד בין החוץ לפנים, בין המציאות לדמיון. העמידה על המפתן, על הסף, כמשקיפה, היא הבסיס ליצירתי. העבודות בתערוכה זו הן מצבי תודעה על רצף הניגוד בין הפנים לחוץ. הן משקפות את המצב הכלל אנושי והפרטי בעולם של זרות, ניכור ובדידות. זהו ניסיון ליצור קירבה, אהבה ומשמעות בעולם חסר משמעות, וסדר בעולם של כאוס. אני מציגה 27 עבודות שרובן מהשנתיים האחרונות. כל העבודות מבוצעות בדיו וציפורן ושמן על בד.

בראונשטיין: מהן ההשראות שלך?

זברסקי: אני הולכת לאורכו של רגש האהבה. זה כמו הליכה לאורכו של רחוב ענק החוצה יבשות והופך לגשר על פני ימים ואוקיינוסים. פעם הרחוב מואר ושוקק חיים, ופעם הוא חשוך וצר. לפעמים, אם מרימים את הראש, אפשר להתפעל מהשמיים זרועי הכוכבים, ולפעמים רק הצללים הכבדים על המדרכה מעידים על השעה והופכים את ההולך ברחוב זה לשעון שמש.

בראונשטיין: למה את מציירת?

זברסקי: היום, שאלה כזאת שוות ערך מבחינתי ל"למה את נושמת". אני לא יכולה לא לצייר. זה כמעט דחף. בדיעבד, אני יכולה לחלק את חיי לתקופות, ולהגיד איזו מטרה שירתה היצירה בכל תקופה. היתה תקופה קשה וכואבת, בה היצירה היתה מפלט, היתה תקופה מלאת תקווה, והתקווה הזאת התממשה ביצירתי. עכשיו, אני מציירת כי ראיתי קרן שמש מבצבצת דרך סדק קטן בתריס מאובק, ואני חייבת לספר גם לעצמי וגם לאחרים שהפלאים קיימים בעולם. אני מציירת כי אני חייבת להגיב למציאות, להגדיר את עמדתי ביחס אליה וגם כדי לא להיות גרגר חול בזרועותיה. אני מנסה למצוא בה רגעים שיש בהם חמלה, אהבה ומשמעות, אך גם הצער והכאב הופכים לנסבלים ברגע שהם הופכים לציור.

בראונשטיין: מהיכן מגיעים הרעיונות שלך לציורייך?

זברסקי: קשה לי להצביע על מקור מסוים לרעיונותיי. ברוב המקרים אני דוגרת על רעיון לאורך זמן ואין לי מושג איך להביע אותו, ואז בבת אחת אני רואה משהו בסביבתי שמתחבר לרעיון ועוזר לי לתת לו צורה. הרעיונות לציורים באים גם הרבה פעמים מתוך דיאלוג פנימי שבשלב מסוים מתחבר לאיזה אירוע חיצוני, או הפוך – תרחיש חיצוני שממשיך כדיאלוג פנימי והופך לציור. גם הגעגוע הוא מקור בלתי נדלה לרעיונות לציורים.

בראונשטיין: האם, לדעתך, המקום שבו נולדת הוא חלק מהנרטיב המרכיב את איפיון סגנונך?

זברסקי: אולי רק הטבע. עליתי לארץ בגיל עשר. אני אוהבת את השרב, את הקונטרסט העז שהיכה בי מהרגע הראשון שלי בארץ. הצמחתי כאן שורשים עמוקים, ובכל זאת, ספגתי את הנופים האירופאים עם חלב האם. אין לי ספק שיש לזה השפעה מאוד גדולה על הביטוי האמנותי שלי. לא משנה כמה זמן אתה חי במקום מסוים ושולט בשפה, השפה הראשונה שלמדת היא זו שמשמשת אותך כדי לבטא משהו אינטימי, ראשוני וקרוב. כך גם נכון
לגבי הטבע עבורי.

בראונשטיין: ולסיום, איך היית רוצה שאנשים יזכרו את ליזה זברסקי בעוד 100 שנים מהיום?

זברסקי: לא ממש אכפת לי עכשיו אם יזכרו אותי עוד מאה שנים. אבל לצורך השאלה, אני לא רוצה להיזכר כאמנית מיוסרת, שהלכה עם האמת שלה עד הסוף המר, והתגלתה כמה שנים אחרי מותה. עדיף ככה: "היא הגשימה חלומות".

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s