טל טנא צ'צ'קס: אם וורהול היה אישה ישראלית או: "היום-יום הוא הטריגר הכי חזק והכי משמעותי לעבודה שלי."

עבודותיה של האמנית הקונספטואלית הייחודית טל טנא צ'צ'קס תמיד מעלות חיוך על פניי.

זהו איננו חיוך ריק בלבד, חלילה, כי אם חיוך המוליך אל מחשבה המוליכה אל תחושה נפעמת של כוונה ורצון לזיהוי של כל המרכיבים, של כל המשמעויות בהם בחרה האמנית.

החיוך, כאמור, הינו מעמיק מאין כמוהו.

חיוך המסתיר – שלא לומר מקפל בתוכו – נדבכים על גבי נדבכים: הן ברמה האמנותית, הן ברמה האנושית.

יש שעבודותיה מזכירות לי את ג'ף קונץ, אך רובן מזכירות לי משהו מיצירתו המהדהדת של אנדי וורהול. זהו לא רק היופי כי אם המחשבה המלווה את היופי, אשר מעמיקה אותו.

זכיתי לראיין היום את טנא צ'צ'קס בת ה-45 נכון לכתיבת שורות אלו (ילידת 1971), נשואה ואם לארבעה הגרה בקיבוץ משמרות, והתוצאות לפניכם:

"איך את מגדירה את האמנות שלך, טל?"

"אני אמנית קונספטואלית, אני מתקשרת חזותית, ממציאנית."

"בעיניי את אמנית פופ-ארט, ויש להוסיף – חשובה."

"תודה. אני בהחלט מאוד שאובה מהשפה של הפופ-ארט, מהגלמור ומהאמריקניזציה. מכל מה שמאחורי הזרם. אבל בעבודה שלי נכנסים עוד ערכים שהם שלי ששאובים מהילדות שלי, מהחומר שאיתו אני יוצרת, מהרדי-מייד. אני גם מקבלת השראה מהדאדא ומהצורות הראשוניות. זה מקום חתרני טיפה שיש בו הכל מהכל."

"ואלו הן ההשראות העיקריות שלך?"

"היום-יום הוא הטריגר הכי חזק והכי משמעותי לעבודה שלי. המשפחה, הבית, הילדות, הרחוב, השכונה…"

"איך האמהות משפיעה על האמנות שלך? בכל זאת, את הרי אמא לארבעה."

"זה דיאלוג שמתקיים כל הזמן. אני בדיאלוג תמידי בין הילדות לאמהות. אני מסתכלת על הילדים בעיניים של ילדה."

"את נהנית מהאמהות, היא מעשירה אותך כאמנית?"

"בהחלט. האמהות שלי מאוד כיפית. וכמו האמהות שלי, ככה גם האמנות שלי: מאוד צבעונית ושובבה."

"משהו ביצירה שלך מזכיר לי מאוד את וורהול."

"וורהול הוא אהבת חיי – חוץ מבעלי והילדים. הייתה לי עבודה שהצגתי על יד הבננה של וורהול במוזיאון ישראל."

"גם קונץ בתמונה מבחינת השראה?"

"גם ג'ף קונץ הוא השראה מאוד גדולה עבורי. הוא נפלא בעיניי, עם כל הנצנצים והדימויים שלו."

"מהו חומר הגלם שאת אוהבת לעבוד איתו יותר מכל?"

"גרוטאות וצעצועים. כל מה שהוא רדי-מייד צבעוני."

"אם היית צריכה לקחת לאי בודד עבודה אחת שלך, באיזו היית בוחרת?"

"יש לי עבודה שנקראת "שקט". יש בעבודה הזאת אוזניות וקונכיות. אני חושבת שזה מתאים לאי בודד שאני אבוא לשם עם השקט."

"מהי דעתך על ההקשר שבין אמנות לפוליטיקה?"

"הביטוי שם לגיטימי. זה נכון וזה נחוץ, אבל אני עצמי כבר לא נמצאת שם. התרחקתי מהמקום הפוליטי והיום אני עוסקת בשמחה."

"מיהו האמן הישראלי האהוב עלייך?"

"קרן שפילשר. אני מאוד אוהבת את העבודה שלה. היא מאוד מסעירה."

"והבינלאומי?"

"וורהול וקונץ הם הכי חשובים – וגם ויק מוניס."

"ולסיום, טל, איך היית רוצה שאנשים יזכרו את טל טנא צ'צ'קס בעוד 100 שנים מהיום?"

"כילדה-אישה שמחה, פיטר-פנית."

 

*

 

אני ממליץ לכם בחום לראות את עבודותיה הכה יפות, הכה ייחודיות – ולעקוב אחר יצירתה האמנותית הברוכה – של טנא צ'צ'קס באתר היפה שלה http://www.taltenne.com

אם תיפתחו לשמחה ולרעיונות הקונספטואליים-פופ-ארטיים של יוצרת חשובה זו, אני משוכנע שחייכם ככלל יידבקו באותה שמחת חיים ויצירה אחרים, יוצאי דופן, באותה פיטר-פניות קיומית-יצירתית מקורית.

 

להשאיר תגובה

