שלום פלש: אודות אמנות כמקצוע, ציור פרספטיבי, אסתטיק דיסטנס או: "היכולת שלך להפוך את העולם התלת-מימדי שבו אנחנו חיים – לדו-מימדי."

בעבודותיו של הצייר החשוב שלום פלש ניכר מרכיב חמקמק-אילוסיבי הנובע ממרקם הצבעים הכה ייחודי שלו.

ניתן לומר בוודאות שצבעיו של פלש הינם "צבעיו" – קרי, בנויים-מעובדים בדרך כה ייחודית, כזו היוצרת בנקל מעין סוגה חדשה העומדת איתנה בפני עצמה: "הצבעים של שלום פלש".

אותה צבעוניות – אשר מכתירה אותו בעיניי רבים כצייר חשוב – מרתקת שוחרי אמנות רבים – בהם פרחי-אמנות רבים בני הדור החדש, הדיגיטלי – המוצאים עצמם פעם אחר פעם נפעמים מאותו מרקם צבעים אילוסיבי משהו, מאותו עיבוד-צבעוניות "אחר".

שלום פלש (אשר מקור שם משפחתו הינו מפולין) הוא בן 68 נכון לכתיבת שורות אלו (יליד ישראל, 1948) נשוי "פלוס ילדה, פלוס נכד," כדבריו, וגר ברחובות. הוא למד אמנות "שנה אחת בלונדון, שנתיים ב"המדרשה" ברמת השרון וגם בבוסטון. המורה שלי היה ג'ורג' ניק – שהוא צייר נהדר ומנטור," כדבריו.

זכיתי לראיין היום את פלש, והנה הדברים.

"איך אתה מגדיר את הסגנון שלך, שלום?"

"הסגנון שלי הוא ציור ריאליסטי, פיגורטיבי. אני צייר פרספטיבי (תפישתי). זאת אומרת, צייר שמצייר מתוך הסתכלות. אני מצייר טבע דומם ומחובר מאוד לסגנון ציור הנוף העירוני וגם לסגנון ציור הנוף הפתוח. בעצם, מה שאני בעיקר עוסק בו נקרא 'פיקטורייל ספייס', שזה היכולת שלך להפוך את העולם התלת-מימדי שבו אנחנו חיים לדו-מימדי. הרגע הזה שבו אתה שם כתמי צבע על הבד ואתה יוצר את אותו 'פיקטורייל ספייס' – זה המקצוע שלי."

"מהו הפירוש שלך למילה 'אמנות'?"

"אמנות זה מקצוע. בתקופת הרנסנס זה היה מקצוע כמו כל מקצוע אחר – היית צריך ללמוד את המלאכה, את איך שעושים את זה."

"מהן ההשראות שלך?"

"הצורך לצייר, והנופים, והנושאים, וציירים שאני מכיר ושאני אוהב – שהם תמיד גורמים לי לגלות משהו חדש. כל הדברים האלה יוצרים עבורי השראה. בנוסף, גם דן צלקה הוא השראה עבורי. אני משתמש במושג 'אסתטיק דיסטנס', שזה אומר 'מרחק אסתטי'. הכוונה היא, שאני יכול לשפוט עבודות שלי כשאני מתרחק מהן פיזית, או כשאני מתרחק מהן מבחינת הזמן שחולף, או כשאני מתייחס אל מישהו אחר, אל אמן אחר."

"הצבעוניות שלך מאוד מיוחדת."

"אני יוצר את הצבעוניות מתוך התבוננות."

"מהי דעתך על שילוב פוליטיקה באמנות?"

"אני רחוק מאוד מזה. אני לא מתעסק בפוליטיקה."

"מהי דעתך על שרת התרבות מירי רגב?"

"היא לא עושה לי טוב בהצהרות שלה. יש לה את האג'נדה שלה, אבל אפשר לעשות את זה בצורה הרבה יותר תרבותית."

"אם היית צריך לבחור בין מארק רותקו, ג'קסון פולוק ומרינה אברמוביץ', במי מהם היית בוחר?"

"אני חושב שהייתי בוחר ברותקו, כי יש משהו יפה בהתייחסות שלו לצבע ולתחושת חלל. אבל גם פולוק מאוד מעניין."

"מיהו האמן הישראלי האהוב עליך?"

"אני מתחבר לאביגדור אריכא."

"והבינלאומי?"

"ישנם כמה. קורו, פיירו דלה פרנצ'סקה, קורבה, אנתוניו לופז גרסיה, אדווין דיקינסון וג'ורג' ניק."

"האם, לדעתך, אמנות שנעשית על ידי יוצרים אוטו-דידקטיים טובה פחות מזו שנעשית על ידי יוצרים שלמדו אמנות באופן מסודר?"

"יש אוטו-דידקטיים שמגיעים להישגים טובים. זה מקצוע שצריך ללמוד, לדעתי, אבל יש כאלה שמצליחים לפתח את עצמם באופן אוטו-דידקטי."

"היכן היית רוצה להציג יותר מכל?"

"בארץ – במוזיאון תל אביב ובמוזיאון ישראל, ובחו"ל – בבוסטון."

"ולסיום, שלום, איך היית רוצה שאנשים יזכרו את הצייר שלום פלש בעוד 100 שנים מהיום?"

"הייתי רוצה שהם יראו את הנופים – שאני מקווה שחלק מהם עוד יהיו קיימים אז. אני מקווה שאנשים יגידו שאת הנוף הזה הם מכירים, שהם זוכרים. יש לי גם ציורים של תל אביב, שעם הזמן השתנו ונוסף להם, למשל, מגדל, אז זה גורם לחשוב, אתה רואה – איך שהכל משתנה."

 

*

אני ממליץ לכם בחום לבקר באתר היפה של צייר ייחודי זה, http://www.shalomflash.co.il, ולעקוב אחר יצירתו הכה ייחודית, 'פיקטורייל ספייס'ית, חמקמקה-אילוסיבית – במובן היפה ביותר – שלא לומר המפואר – של ההגדרה.

להשאיר תגובה

