גוסטבו בר ולנזואלה: אהבת ישראל כאמנות ריאליסטית או: "ישראל. ביום-יום. זאת ההשראה הגדולה שלי."

היפר-ריאליזם, אותו זרם אמנות ייחודי הבא לידי ביטוי בציור פיגורטיבי, ידוע בניסיונו להשגת מראה מציאותי ככל שניתן בציור.

בעיניי, גוסטבו בר ולנזואלה, הוא מלך ההיפר-ריאליזם של ישראל.

ציוריו, גם אלו העוסקים בנושאים יום-יומיים – יש שיאמרו אף ג'נריים – מותירים ניצנים ומשקעים של מחשבה, של רעיון ושל עומק רב-רובדי בכל המתבונן בהם עם כוונה, עם רצון כן לראות "מעבר".

קולו החזק, האחר, ונקודת המבט המעמיקה והפילוסופית שלו, נשמעים-נראים למן המרחקים, ועבודותיו הן כאלו שינצחו את הזמן, יישארו בחיים – הן באמנות, הן בהיסטוריה – עוד שנים רבות.

זכיתי לראיין היום את ולנזואלה, שהתגלה כאדם מקסים מאין כמוהו, נעים הליכות, חכם ורהוט, וזאת על אף שלא נולד בישראל – כי אם בצ'ילה, ממנה עלה לארץ בשנת 2004. המבטא הספרדי הכובש שבפיו מוסיף לו עוד נדבך של חינניות וקלילות כובשת.

ולנזואלה בן ה-42 נכון לכתיבת שורות אלו (יליד 1974), הינו "פרוד פלוס שתי בנות", כדבריו, הגר ברמת גן.

"איך אתה מגדיר את הסגנון שלך, גוסטבו?"

"ריאליזם לכל דבר. יש אנשים שרואים בעבודה שלי היפר-ריאליזם. הבסיס שלי זה טכניקות אירופאיות קלאסיות. זה מה שלמדתי בצ'ילה כילד, עם מאסטר. וגם למדתי ריסטורציה והיסטוריה של האמנות."

"מהן ההשראות שלך?"

"ישראל. ביום-יום. זאת ההשראה הגדולה שלי. יש הרבה דברים שמרגשים אותי פה בארץ, כמו הרחוב, האנשים… הכוונה שלי היא להראות את חיי היום-יום בארץ בעיקר לאנשים שחיים בחו"ל, שבדרך כלל לא רואים ולא מכירים את הארץ חוץ ממה שהם רואים בחדשות: את המלחמות, וכו'. ישראל היא ההשראה שלי. ממש השראה. אני אומר תודה לישראל כל יום על הקריירה שלי כצייר."

"אתה ממש ציוני."

"אני ציוני ופציפיסט. זה מאוד חשוב שישראל תהיה קיימת עבור היהודים. אני חוויתי אנטישמיות בצ'ילה. יש שם הרבה נאצים שברחו מאירופה במלחמת העולם השנייה, כמו שהם ברחו לארגנטינה. יש בצ'ילה גם את הקהילה הפלשתינאית הכי גדולה בעולם. אני לא אדם קיצוני. הבעיה היא כשהדת הופכת למשהו קיצוני, איסלאמיסטי."

"אתה מגדיר את עצמך צייר פוליטי?"

"לא. אני לא צייר פוליטי. אני מאמין בדמוקרטיה. כאדם חופשי – עם חופש בחירה. בזה אני מאמין. גם כאדם וגם כאמן. אני בעניין של הפילוסופיה, לא בעניין של הפוליטיקה. אם יש מישהו או משהו שהוא נגד ישראל – אז אני תמיד עם ישראל. תמיד בצד של המדינה. אני סוציאליסט."

"מהי העבודה שלך שאתה גאה בה יותר מכל?"

"יש לי ציור של אקורדיוניסט. זה בחור שיושב ברחוב הרצל ברמת גן ומנגן ברחוב. הוא בא מהחברה הרוסית ומאוד קשה לו. הוא מתפרנס מלנגן ברחוב. אני מתרגש מההיסטוריה שלו. לציור קוראים "יונה האקורדיוניסט"."

"היכן היית רוצה יותר מכל להציג?"

"בארץ – במוזיאון ישראל. בעולם – בניו יורק."

"מה דעתך על סצנת האמנות בישראל?"

"בישראל, האמנות היא כמו המדינה – חדשה. כי המדינה עצמה היא חדשה יחסית. אנחנו עושים היום היסטוריה כי אנחנו בעצמנו כותבים את ההיסטוריה של האמנות בימים אלו. יש אמנות ישראלית ויהודית. האמנות בארץ מאוד אקטיבית. יש גלריות, יש פעילות. בסך הכל, אין לי ביקורת על סצנת האמנות בארץ."

"מה דעתך על שרת התרבות מירי רגב?"

"אני חושב שהיא לא מתאימה לתפקיד."

"מה דעתך על ציירים אוטו-דידקטיים לעומת כאלו שלמדו אמנות בכלל וציור בפרט בצורה מסודרת, ממסדית?"

"הטכניקה של מי שלומד – זה כמו הרכב שלו. אם יש לך כלים – אתה נוסע יותר טוב, זה הכל. אבל אני מאוד פתוח. הכל לגיטימי. למרות שאני למדתי לימודים קלאסיים, אני מאוד פתוח לכל, גם לציירים אוטו-דידקטיים."

"אם תצטרך יום אחד לגור על אי בודד ותוכל לקחת איתך רק שלושה צבעים, באילו צבעים תבחר?"

"אני חושב ש… תמיד אני אקח איתי אדום. זה צבע שאני משתמש בו הרבה. וגם צהוב, וכחול."

"ולסיום: איך היית רוצה שיזכרו את גוסטבו בר ולנזואלה בעוד 100 שנים מהיום?"

"כצייר שאהב מאוד את ישראל, שנתן תמיד כבוד לישראל. כצייר – שהיה חלק מההיסטוריה של האמנות הישראלית."

*

אני ממליץ לכם בחום לרכוש יצירת אמנות של גוסטבו בר ולנזואלה. האתר שלו הינו http://valenzuelarts.wixsite.com/israel

 

כמו כן, ולנזואלה אף מלמד באופן פרטי טכניקות ציור ריאליסטיות קלאסיות.

לתיאום מפגש עמו: 054-9246080.

 

 

 

להשאיר תגובה

