"מלחמת עולם" מאת רועי צמח: אמיץ, עוצמתי, יפהפה, ביקורתי

כשאני חושב על רוקנרול – אני חושב על ספר השירה "מלחמת עולם" של רועי צמח.

בזמן הקריאה בו מצאתי את עצמי נזכר, כמו-מתבונן, בקרעי זיכרונות מעברי.

הנה. עכשיו אני בן 16, יושב עם דורית ר. בחדר אותו היא חולקת עם אחיה אייל בדירת השיכון של הוריה בקריית אונו. היא מנגנת בגיטרה החשמלית שלה, אני שר. שנינו מחפשים שם ראוי ללהקת הפאנק-רוק שאנו כה רוצים להקים, ואז הוגים את השם "פאנקייק".

ההתבוננות – בזמן הקריאה בספר היפהפה "מלחמת עולם" – גרמה לי להבין את משמעות סרט הקולנוע החשוב "התבגרות" – אף יותר לעומק. הזמן עובר. אנחנו חיים כאן, עכשיו. אז – בואו נחיה. את הרגע, את משמעות ה"קרפה-דיים" לאשורו. בואו, אם תרצו, ונגדיר מחדש את האקזיסטנציאליזם של כל אחד ואחת מאתנו.

צמח הוא בעיניי, בדרכו הייחודית, האמיצה, משורר מכונן. דימוייו – מבריקים (ראה השיר המצוין "שבורה שלי": האם מתכוון המשורר לאישה או לעיר?), הוא בועט במוסכמות הליריות ("הרחם לא מקבל בחזרה" היונה וולכי בסגולותיו), הוא ביקורתי מאין כמוהו, מתריס-כנגד ("ג'ובסטאר" – אחד השירים העוצמתיים שקראתי מעודי, ו"היום צבעתי את הפנים בלבן"), אך מעל הכל – הוא מכמיר לב מאין כמוהו (ראה "שנת אי-היופי שלי" המקסים), ואמיתי, כפי שמשורר אמיתי חייב להיות ("יודע שאני לא יודע" היפהפה).

צמח הוא לא עוד-משורר ואיננו רק-משורר, כי אם אמן חשוב – שראוי שספרו ייקרא שוב ושוב. הוא משורר-רוקנרול אמיתי אשר אמירתו ראויה להישמע ברבים, להיזעק, להילמד, ומעל לכל – לגרום לשינוי.

עוד ראוי לציון הוא הצילום שעל העטיפה, המצליח לדייק את סגולות הספר לכדי תמונה.

אנא, רכשו את "מלחמת עולם" של רועי צמח וקראו בו שוב ושוב. האמינו לי: רועי צמח הוא משורר הרוקנרול החשוב ביותר שתקראו השנה.

 

להשאיר תגובה

