שחר מרקוס: על האבולוציה של האמנות

שחר מרקוס, מהאמנים הצעירים המסקרנים ביותר החיים כיום בישראל, מציג בימים אלו את עבודת האמנות המרתקת, "קינג אוף פלאפל" כחלק מהתערוכה "מדהים! מהמם! מופלא!" המוצגת בימים אלו במוזיאון פתח תקווה.

מרקוס בן ה-44, נשוי ואב לשתיים, הוא אמן מיצג ווידיאו. שוחחתי איתו היום על עבודתו המרתקת ויוצאת הדופן.

"אני זוכר שראיתי את העבודות שלך "אין אמן בעירו" ו"סביח", ופשוט התלהבתי כמו ילד. הן עבודות מעולות. איך היית מגדיר אותן?"

"העבודה "סביח" היא יותר וידיאו-פרפורמנס. היא בעיקר תיעוד של "אקשן-פיינטינג". זה מיצג מחווה ופעולה. העבודה היא מחווה לג'קסון פולוק."

"ו"קינג אוף פלאפל"?"

"העבודה הזאת קשורה לשנת 1969, אז נחת האדם הראשון על הירח, ומשם זה התגלגל לרעיון של אסטרונאוט ישראלי על הירח, ומה הוא עושה? פותח דוכן פלאפל. זה כל כך מופרח – וזה נראה לי הכי הגיוני, כי ישראליות זה יזמות וחלוציות. להיות הראשון לעשות משהו שנראה בלתי-אפשרי."

"זאת עבודה שונה משאר העבודות שלך."

"אני כל הזמן משתדל לעשות משהו אחר. לעשות… עוד צעד על הירח, להתקדם, לקדם את עצמי, לא לחזור על עצמי."

"מה הן ההשראות שלך?"

"גם ההשראות שלי משתנות. בתחילת הדרך הייתי מושפע מפיטר גרינווי וגם מטים ברטון. גם מרינה אברמוביץ' היא סוג של השראה – ומרסל דושאן. בארץ, האמנית תמר רבן היא זו שלימדה אותי על פרפורמנס ואני גם אוהב את אורי קצנשטיין."

"אגב, שאלת מיליון הדולר: פלאפל אתה אוהב?"

מרקוס צוחק. "סביח אני אוהב יותר מפלאפל. אבל לא בצורה חולנית."

"אני חושב שאתה ראוי לפרס ישראל על האמנות הייחודית שאתה יוצר."

"אני לא מפנטז על פרס ישראל. אני קצת צעיר בשביל זה."

"לסיום, שחר, אני חייב לשאול אותך: מה דעתך על מירי רגב, שרת התרבות שלנו?"

"מירי רגב? אני לא רואה את הקשר ביני לבינה. היא לא משפיעה על החיים שלי."

להשאיר תגובה

