עידו שמי: חזון מופלא של אמן גדול

בימים אלו מציג עידו שמי, מהאמנים היצירתיים והחשובים הפועלים כיום בישראל, בתערוכה "מאנדי וורהול ועד היום" המוצגת – מדצמבר 2015 ועד אוגוסט 2016 – במוזיאוני חיפה.

שמי, יליד 1963, הוא אמן פופ-ארט סוריאליסטי ייחודי מאין כמוהו, היוצר לדבריו אמנות "כבר 30 שנה". בתערוכה המדוברת מציג שמי בין היתר את ביבי ושרה נתניהו כ… ובכן, חזירים.

"בתערוכה אני מציג הולוגרמות, ארבע תיבות אור שקשורות למסורת היהודית, ואני מציג סרטים באנימציה שבה רואים את ביבי ואת שרה כחזירים. זה מטפל בכל הפוליטיקאים," אומר שמי. "אני רוצה שיהיה טוב לעם ישראל, וביבי ושרה הם בד-גאייז."

לשאלתי איך הוא מגדיר את עצמו ואת אמנותו אומר שמי: "אני אמן רב-תחומי, עוסק בכל המדיות האפשריות. אני סוריאליסט קבליסט שמנסה לעשות משהו שיחרוג מגבולות המציאות. אני מאוד לא מרוצה מהמציאות שיש במדינת ישראל ובעולם – מבחינת הכל. כל הסיסטם רקוב. אני רוצה לעשות שינוי דרך הכלים שבורא עולם נתן לי, שזה כישרון בתרבות."

אני, לתומי, חשבתי שג'ף קונץ הוא מהאמנים האהובים על שמי, אך הוא תיקן אותי בנחרצות. "מה פתאום ג'ף קונץ. רוברט וויליאמס!"

לשאלתי מי הם האמנים המקומיים האהובים עליו, ענה: "דודו גבע ואליעזר זוננשיין."

"תגדיר לי מה זה 'אמנות' בעיניך," שאלתי, ושמי ענה בבהירות: "אמנות – זה ללקט ניצוצות בגבוהים, ולהוריד אותם, שכולם יבינו בצורה מקורית. ואם זה מזיז לך משהו בנשמה, אז זה סימן שזה אמנות – הצלחת להעביר ניצוצות."

לשאלתי אם יש לו איזו פרה קדושה באמנות ואם נכון בכלל שתהיה כזו באמנות, ענה: "הפרה הקדושה היחידה זה הסיסטם. וצריך לשנות אותו לטובת האזרחים."

"בימים אלו אני פועל בשם בדוי – באנגסקי," כך סיפר לי. "בגלל שרודפים אותי פוליטית, מתנגדים לי."

"האם אתה מצליח להתפרנס מאמנות?" שאלתי.

"ברור," ענה. "מתפרנס בצניעות. אני כבר 30 שנה בביזנס. הצגתי בכל המוזיאונים בארץ ובחו"ל. לא באתי אתמול, ואני מקווה שאני אעשה שינוי."

לסיום, הייתי חייב איכשהו לדחוף את "שאלת מירי רגב".

לגביה, ענה שמי: "אם היא לא מבינה את המסרים בתערוכה שלי, אני אזמין אותה לדו-קרב ואסביר לה את הפרדס כולו. אני אסביר לה – איך מטיילים בפרדס של עידו שמי."

מחשבה אחת על “עידו שמי: חזון מופלא של אמן גדול

להשאיר תגובה

